Tutorial: Installera teckensnitt (XP/Vista)

Här kommer min första tutorial, och den kommer handla om hur man installerar ett teckensnitt på datorn. (Hoppas nu bara att ni ser siffrorna, har gjort alla bilder i paint. Annars får ni säga till!)


1. Gå in på http://dafont.com eller annan valfri sida, men dafont är bra och gratis.
2. Sök och leta runt bland fonterna tills du hittar en (eller flera för den delen) som du tycker om.
3. Tryck på "Download" till höger på den fonten du vill ha.


För Windows Vista se A på bilden (till vänster):
4 & 5. Här är det bra mycket enklare om du har Winrar, det finns att ladda ner gratis här och tar inte lång tid att installera, jag tror att det fungerar annars också men på vista har jag alltid haft winrar så jag är inte säker. Iallafall så väljer datorn antagligen själv att du ska öppna med winrar men den här rutan kommer antagligen upp. Tryck bara på "Okej" vid 5a.
Om du inte har winrar och heller inte vill ladda ner det så får du välja "spara fil" som bilden till höger visar vid 4b. Du kan isåfall läsa hur man gör på XP här nedan.

För Windows XP se B på bilden (till höger):

4 & 5. Det är enklare även här om du har Winrar, som finns att ladda ner gratis här och som inte alls tar lång tid att installera. Om du har xp ser det antagligen inte ut riktigt som på bilden (jag orkade inte starta stoora maskineriet för en bild) men det borde komma något liknande. Tryck på öppna fil, antagligen (mitt minne från xp är lite rostigt) kommer det komma upp antingen winrar om du har det eller en mapp med packade filer.

För att packa upp detta utan Winrar får du trycka i menyn till vänster i fönstret med filerna - där ska det stå "extrahera alla filer" och då ska en liten guide startas. Följ bara den så kommer det upp en ny mapp med de färdiga filerna som du ska använda dig av i steg 7.


För dig som använder WinRar:
6. När Winrar öppnats drar du bara enkelt filerna till t.ex en tillfällig mapp eller skrivbordet. När de väl är installerade så kan du ändå radera dem om du vill.

Obs! Om du har Windows XP behöver du inte göra detta - det är bara att dra filerna direkt från winrar till teckensnittsmappen.


7. Gå in på kontrollpanelen och välj klassiskt läge för att lättare hitta rätt.
8. Välj mappen teckensnitt (i XP har den ett grönt A om jag minns rätt) och gå in på den.


För Windows XP:
Dra filerna till teckensnittsmappen så installeras de automatiskt - Klart! Nu är de redo att användas (Det kan hända att du får starta om program som word för att de ska fungera).

För Windows Vista:
9. Högerklicka någonstans i rutan och välj "Installera nytt teckensnitt".


10. Leta upp platsen där fonterna ligger, detta kan vara lite knepigt innan man förstår sig på det men jag hjälper gärna till om det inte går.
11. Välj det teckensnitt du vill installera.
12. Tryck på "installera". Du kan fortsätta välja teckensnitt efter teckensnitt (vet inte om man kanske kan välja flera på en gång genom att hålla ner ctrl när man trycker på de, har inte provat detta än faktiskt) och när du är klar trycker du bara på "stäng" så är det klart och teckensnitten är redo att användas. Dock kan du behöva starta om program som word i vissa fall.

Hoppas det går bra för er nu, har ni några frågor så är det bara att kommentera eller skicka iväg ett mail.
Lycka till!

Jag tar gärna emot synpunkter så jag kan förbättra framtida tutorials!

Kommentarer
Postat av: Anonym man

Eller så lägger du bara in det nerladdade tecensnittet i mappen C:\Windows\Fonts


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback